- Aracın kilometre saati değer göstermiyorsa teli kopmuş demektir.
- Araçla yolda giderken aracın hızına göre vitesi ayarlamak gerekir.
3-Şaft (kardan ) mili
Görevi: Şanzımandan aldığı hareketi diferansiyele iletir.
- Çok düzgün dönmelidir.
- Boyu uzayıp kısalabilmelidir.
- Açılı dönebilmelidir.
- İçi boş borudan yapılmalıdır.
- Şaftın kopması anında araç devrilebilir.
- Şaft balansı bozuk olursa belirli hızlarda şaftan ses gelir.
- Motor ile difransiyelin çok yakın olduğu araçlarda şaft olmaz.
- Şaftın üzerindeki mafsalların görevi değişik açılarda hareket iletmektir.
4- Diferansiyel
Görevi: Şafttan aldığı hareketi 90 derece kırıp tekerleklere iletmek. Dönüşlerde içteki tekerin az, dıştaki tekerin fazla dönmesini sağlamak.
Parçaları:
- Ayna dişli
- Mahruti dişli
- Aks dişli
- Pinyon dişli
- Aks mili
Not:
- Diferansiyelde dişli yağı kullanılır.
- Dişliler arasında aşınma olur ve yağsız kalırsa öter (ses yapar).
5-Lastikler
Önemli Notlar:
- Şamrelli lastik : İç lastiği olan lastiğe denir.
- Dubleks lastik : İç lastiği olmayan ( şamrelsiz ) lastiklere denir.
- Radyal lastik : Geniş tabanlı lastiklere radyal lastik denir.
- Lastik hava basınçları normalden fazla olursa lastik orta kısmında daha çabuk aşınır, ayrıca yolda giderken zıplama yapar.
- Lastik hava basıncı az olursa lastikler kenardan aşınır, yakıt sarfiyatı artar, frenleme iyi olmaz.
- Ön lastiklerin birinde hava basıncı az olursa direksiyon az olan tarafa çekme yapar.
- Lastiklere balans ayarı yapılmaz ise direksiyona darbeler gelir. Araç yolda giderken titreşmeler yapar. Direksiyonda titreşim hissedilir.
- Araç uzun yoldan geldiğinde lastik hava basıncı artmış ise hiçbirşey yapılmaz.
- Lastik diş derinliği 4 mm den aşağıya düşerse değiştirilir.
- Ön lastikler daima yeni olmalıdır. Ön lastiğin biri yeni biri eski olursa araç çekme yapar.
- Patinaj zinciri çekici, yani diferansiyelden hareket alan ( çekişli ) tekerlere takılır.
- Lastiklerin üzerinde ebadı yazılıdır. Lastik üzerindeki rakamlar lastiğin ebadını gösterir.
- Aracın lastikleri değiştirilirken motor durdurulmalı, el freni çekilmeli, tekerleklere takoz konulmalıdır.
- Ön lastiklerin basıncı tavsiye edilen değerden az olursa direksiyon zor döner.
- Aracın lastiklerini araca her bineceğinizde kontrol etmelisiniz.
- Ön lastiklerden birine dubleks birine de şamyelli lastik takılırsa bir tarafa çekme yapar.
- Araçlarda periyodik olarak lastikler değiştirilmezse bazı lastikler daha önce eskir.
- Araçta yakıt tasarrufu sağlamak için lastiklerin hava basıncı kontrol edilmelidir.
- Araç lastikleri günde en az bir kez kontrol edilmelidir.
FREN SİSTEMİ
Görevi: Hareket halindeki aracı yavaşlatmak, aracı dudurmak, duran aracı yerinde sabitlemek.
Parçaları:
- Fren ana merkezi
- Tekerlek silindiri
- Disk-kampana
- Fren hidrolik yağı
- Balatalar
- El freni tabancası ve balatalar
- Ayak pedalı
- Westing hause
- Fren Boruları