Fren çeşitleri,Havalı frenler nelerdir

Fren çeşitleri:

  • Havalı frenler
  • Hidrolik frenler
  • Mekanik frenler (El freni)

Çalışması: Sistem; sıvılar sıkıştırılmaz, üzerine gelen hareketi aynen iletir prensibine göre çalışır. Fren pedalına basıldığında borulardaki hidrolik yağı, kampana veya diskteki silindirde balatalara hareketi iletir. Balatalar diski dönmez pozisyona getirir.

Not:

  • Fren pedalına basıldığında lambalar yanmıyor ise fren sisteminin hidroliği bitmiştir.
  • Fren pedalına basıldığında lambalardan biri yanmıyorsa lambanın ampülü yanmıştır.
  • Fren yapıldığında aracın hızı azalmıyorsa hidrolik kalmamıştır.
  • Fren hidrolik kabındaki yağ günlük bakımda kontrol edilir.
  • Çok soğuk havalarda el freni çekili halde park edilirse el freni ve balatalar donarak yapışır.
  • Aracın kampanaları el ile kontrol edildiğinde aşırı ısınmışsa fren ayarı bozuktur.
  • Westing hause sisteminde araç hareket ediyorken motor stop edilirse fren tutmaz.
  • El freni çekili vaziyette unutulup yola devam edilirse kampanalar ısınır fren tutmaz.
  • Servis frene basıldığında ön ve arka lastikler birlikte durur.
  • Araçta elfreninin görevi duran aracı sabitlemektir.
  • Aracın freni sıkı ayarlanırsa yakıt sarfiyatı artar.
  • Fren yağı azalmış ise hidrolik yağı ile tamamlanır.
  • Araç çalıştırıp hareket istendiğinde rahat harekete geçmiyor veya zorlanıyorsa el freni çekili kalmıştır.
  • Araçlarda ayak ve el freni bulunur.
  • El freninin teli koparsa el freni tutmaz.
  • Traktörlerde sağ sol fren mandalı yolda giderken kilitlenmelidir.
  • Hava frenli bir araçta hava basıncının çok çabuk düşmesinin nedeni borularda veya rekorlarda kaçak olmasıdır.
  • Hava frenli bir aracın hava basıncı göstergesi basınç göstermiyorsa araç olduğu yerden hareket ettirilmez.
  • Hava frenli bir araçta gösterge hava basıncı göstermiyorsa kompresör hava üretmiyordur.
  • Araç yolda giderken aracın hızına göre uygun vites takmak gerekir.
  • Hidrolik fren sistemine hava girmiş ise frenleme kuvveti azalır, aracın hızı azalmaz, frenleme iyi olmaz.
  • Disk fren sistemi balataların daha çabuk soğuyabilmesi nedeni ile kampanalı frene göre üstündür.
  • Fren pedalına basıldığında titreşimler hissediliyorsa, fren diskinde çizikler ve aşınmalar olmuş demektir.
  • Fren balataları ıslandığında, araç frene basıldığında durmaz.
  • Sadece bir taraftaki fren balataları ıslanmış ise, frenleme sırasında araç, balataların ıslandığı yönden savrulur.
  • ABS fren sistemi, frenleme sırasında sürücünün direksiyon hakimiyetini sağladığı için üstündür.

SÜSPANSİYON SİSTEMİ

Görevi: Aracın içindeki sürücü, yolcu ve aracın kendisini yol arızalarından dolayı meydana gelen darbelerden korur.

Parçaları:

  • Amortisör
  • Yay (Helezon ve yaprak yay). Bu sitemin zarar görmemesi için çukur ve tümseklere sert girilmemelidir.

DİREKSİYON SİSTEMİ VE ÖN DÜZEN DONANIMI

 

Görevi:

Dönüşlerde ön tekerin aynı açıda dönmesini sğalamak ve ön takım düzgünlüğünü, dengesini sağlamak.

 

Menu Anasayfa