Aktif güvenlik ve pasif güvenlik ne demektir?
Kaza anında yaralanmayı en aza indirmek için geliştirilen güvenlik ekipmanları aktif güvenlik elemanlarıdır. Emniyet kemerleri, hava yastıkları, kapı içi çelik barlar , katlanır pedallar ve boyun zedelenmesini engelleyen kafalıklar buna örnektir. Pasif güvenlik elemanları ise kazanın oluşumunu engellemeye yöneliktir. ABS, ETC, EBD gibi elektronik donanımlar pasif güvenliğe örnektir.
Otomatik vites kullanımında nelere dikkat etmek gerekir?
Otomatik şanzımana sahip araçlar sürücünün istemi dışında işlev gösterdikleri için hem hızlanmaları hem de yakıt sarfiyatları manuel şanzımanlı araçlara göre fazladır. Eğer sürücü otomatik şanzımanlı aracının vites aralıklarını iyi biliyor ve gaza basma ayarlamasını da iyi yapabiliyorsa, o zaman aracın yakıt sarfiyatında pek fark olmaz. Steptronik şanzımanlı araçlar istenildiğinde hem manuel hem de otomatik olarak kullanılabilir. Otomatik şanzımanlı araçlarda yakıt sarfiyatı genelde, daha hızlı gidebilmek için gaza aşırı yüklenilmesinden dolayı olur. Otomatik şanzımana sahip bir aracın vites kutusunun yanındaki harfler şu anlama gelir: P (Park Konumu); R (Geri Vites Konumu); N (Nötr yani vites boşta); D (Drive yani sürüş konumu); 1, 2, 3 (Birinci, İkinci, Üçüncü vites). Birinci, ikinci ve üçüncü vites konumlarının yağmurlu, buzlu, dik yokuşlar gibi aracın zorlanacağı durumlarda kullanılmasında fayda vardır. Aracınızın otomatik vitesinin N konumunda olması eğer duruyorsanız yakıt tasarrufunda faydalı olur, ama hareket halindeyken asla.
Otomobilde garanti ve servis konusunda nelere dikkat etmek gerekir?
Öncelikle almayı düşündüğünüz otomobilin size sağlayacağı garantinin hangi şartlarda ve kaç yıl süreyle geçerli olduğunu ayrıntılı bir biçimde araştırmalısınız. Sadece motor ve yürüyen aksam garantisini değil, karoser garantisini de gözden geçirmelisiniz. Serviste ise verilen hizmetin güvenilir olmasına ve yurt çapında yaygınlığına dikkat etmeniz gerekir.
Motor yağı hakkında bilinmesi gerekenler nelerdir?
Motor yağı motorun her hareketli parçasını koruyucu bir tabakayla kaplayarak sürtünmeyi azaltır. Yağ atıklarından kaynaklanan is, kül ve asitin ısınarak hareketli kısımlara yapışmasını ve performansın azalmasını önler. Ayrıca motorun soğutulmasının %40'lık kısmını da motor yağı yapar.
Otomobile aksesuar taktırırken nelere dikkat etmek gerekir?
Otomobilinize aksesuar eklemesini sadece yetkili servislerde yaptırmalısınız. Aksi takdirde yapılacak olan hatalı montajın ileride pek çok soruna yol açabileceğini unutmamalısınız. Ayrıca başka araçlardan çıkma parçaları kullanmamaya çalışın. Çok çabuk arızalanan bu parçalar aracınıza yarardan çok zarar verir.
ABS nedir?
ABS sistemi olmayan bir araca sonradan ABS takılabilir mi? ABS otomobilin durma mesafesini çok fazla etkilemez fakat kaygan zeminde tekerleklerin kilitlenmesini engelleyerek direksiyona müdahale etmenizi sağlar. Böylece kilitlenen tekerleklerle engele çarpmaktansa engelin etrafından dolaşmanıza olanak tanır. Sonradan otomobile ABS takmak ise mümkün değil denecek kadar zordur.
Hava Yastığı (airbag) nedir?
Kazalarda pekçok kişi başlarını direksiyona veya kontrol paneline çarparak yaralanır. Hava yastağının amacı bu çarpmaları önlemektir. Ancak hava yastığı (airbag) yalnızca sürücü ve yolcu emniyet kemerlerinin sağladığı korumaya takviye bir unsurdur.
İmmobilizer nedir?
Immobilizerlı bir otomobile alarm takılması bir sorun çıkarır mı? Immobilizer birkaç noktadaki elektriksel devreleri keserek, aracın kendi kontak anahtarı olmadan çalıştırılmasını, sağlar. Yani aracın çalıştırılarak kaçırılmasını önler. Ancak yeterli bir güvenlik önlemi değildir çünkü araca çalıştırılmadan da zarar verilebilir. Immobilizer'ların bu tip sorunları önleyecek yapıları yoktur. Bu nedenle günümüz otomobillerinin standart donanımlarında immobilizer bulunması, oto alarm sistemlerinin satışını olumsuz yönde etkilemiyor. Tam tersine kullanıcıları araçlarına oto alarm sistemini taktırmaya yönlendirerek satışı artıyor. Çünkü immobilizer'lı araca oto alarm sistemi bağlanırken, motor blokaj bölümünün bağlanmasına gerek kalmıyor. Yani montaj işini kolaylaştırıyor.
Otomobilin amartisörlerinin patlak olması ne gibi sorunlara yol açar?
Patlak amortisörler lastiklerin erken aşınması ve bu nedenle yolla olan temasın kesilmesi, yan rüzgarlardan olumsuz etkilenme, fren mesafesinin uzaması, virajda savrulma, ıslak zeminde kızaklama, sürücü yorgunluğu, araçtaki sarsıntı nedeni ile parlayan farların karşıdaki sürücünün görüşünü bozması gibi sorunlara yol açar.
Farların aniden sönmesi durumunda ne yapmak gerekir?
- Eğer farlarınız aniden sönerse:
- Birkaç kez far kolunu çevirerek farlarınızı tekrar yakmaya çalışın
- Eğer yanmazlarsa diğer uyarı ışıklarınızı yakın (sinyaller, park lambaları ya da sisler)
- En hızlı şekilde yol kenarına çekin
Eğer seyir halinde lastik patlarsa ne yapmak gerekir?
- Düz gitmek için direksiyonu sıkıca tutun
- Kademeli olarak yavaşlayın
- Ayağınızı gazdan çekerek ve hafifçe frene basın
- Eğer mümkünse yolda durmaktan kaçının, aracınızı yol kenarına banket gibi güvenli bir yere çekin
- Eğer ön tekerleklerden biri patladıysa daha ciddi bir durumla karşılaşabilirsiniz. Patlak ön lastik aracınızı patlak lastiğin olduğu tarafa doğru çeker. Aracı düz tutmaya çalışın ve yavaşça yolun sağına çekin.
Motor stop ederse ne yapmak gerekir?
Direksiyonu sıkıca kavrayın ve kenara çekin. Direksiyonu çevirmek zorlaşır ve fren sertleşir ama her iki sistemde çalışır.
Gaz pedalında sorun olursa ne yapmak gerekir?
- Eğer ayağınızı gaz pedalından çektiğinizde araba yavaşlamazsa ya da hızlanırsa:
- Dikkatinizi yola verin.
- Vitesi hemen boşa alın.
- Güvenli ve uygun bir anda yoldan çıkın; ve
- Motoru durdurun.
Eğer frenler bozulursa ne yapmak gerekir?
- Eğer bu işe yaramazsa el frenini kullanın. El frenini yavaşca çekin, böylece arka tekerlekleri kilitleyip kaymaya yol açmazsınız. Eğer aracınız kaymaya başlarsa el frenini bırakın.
- Eğer bu da işe yaramazsa vites küçültmeye başlayın ve yavaşca durabileceğiniz güvenli bir yer bulun. Arabanızın yolun dışında olduğundan emin olun. Frenleriniz bozuk haldeyken kullanmaya devam etmeyin.
- Çoğu yeni araçta ABS (Kilitlenmeyen Fren Sistemi) vardır. ABS sizin aracı kaydırmadan durdurmanızı sağlar. Aracınızın kullanma kılavuzunu inceleyin ve ABS'nin nasıl kullanıldığını mutlaka bilin.
- Genel olarak aniden durmanız gerekiyorsa;
- Aracınızda ABS fren sistemi varsa
- Fren pedalına mümkün olduğu kadar sert basın ve basmayı sürdürün
- ABS çalışırken bunu fren pedalında hissedebilirsiniz. Ayağınızı pedaldan çekmeyin. ABS sadece ayağınız fren pedalındayken çalışır.
- ABS'niz yoksa
- Eğer çok sert fren yaparsanız aracınız blokaja düşer ve direksiyon kontrolünüzü kaybedebilirsiniz.
- Uygulayabildiğiniz kadar sert fren yapın ve bu arada frenleri kilitlememeye çalışın.
- Eğer frenler kilitlenirse aracınızın savrulmaya başladığını hissedersiniz. Bu durumda hemen ayağınızı fren pedalından çekin.
- Direksiyon kontrolünüzü sağladığınızı hissettiğiniz anda tekrar frene basın. Araç tamamen durana kadar bu hareketi tekrar edin.
Çoğu olayda aracı çevirmek durdurmaktan daha kolaydır. Herhangi bir kazayı önlemek için aracınızı çevirmeyi de hesaba katın. Direksiyonu iki elinizle sıkıca kavradığınızdan emin olun. Aracınızı çevirdiğinizde ya da şerit değiştirdiğinizde kontrolü kaybetmemelisiniz. Bazı sürücüler bir kazadan kaçmak için direksiyonu çevirirler fakat başka bir kazaya neden olabilirler. Direksiyonu herzaman gitmek istediğiniz yöne doğru çevirin.
- ABS varsa
- ABS'nin bir avantajı da fren yaparken aracınızı savrulmadan döndürebilmenizdir. Eğer dönüş yapıp durmanız ya da yavaşlamanız gerekiyorsa bu çok yardımcı olur.
- ABS yoksa
- Eğer ABS'niz yoksa ani dönüş yapmak için önce frene basıp sonra ayağınızı çekin ve direksiyonu döndürün. Frene basmak aracınızı yavaşlatıp ön tekerleklere daha fazla ağırlık bindirecektir. Böylece ani dönüş yapmanız kolaylaşır. Fren yaparken ön tekerlekleri kilitlememeye dikkat edin ya da o kadar keskin dönün ki aracınız sadece ileri doğru kaysın.