Gidiş ve gelişlerimizde mutlaka kaldırımlardan yürümeliyiz.Yürürken kaldırımların sağını kullanmalıyız.Yaşlı,hasta,çocuklu bayan ve özürlülere yardımcı olmalıyız.Onların yürüyüşlerini engellememeliyiz.Her yerde yaptığımız gibi geleneksel saygımızı göstermeyi unutmamalıyız. İki veya daha fazla karayolunun kesişmesiyle meydana gelen ortak alana kavşak denir.Çeşitli yönlerden gidip gelen araç ve yayalar bu kavşaklarda birleşirler.Geçiş,sırasıyla trafik polisleri veya trafik ışıkları,trafik levhaları ve yayaların geçişlerini gösteren bilgilere uyularak yapılır.Trafik polisini,ışıkların,levha ve çizgilerin bulunmadığı kontrolsüz kavşaklar da vardır.Böyle yerlerde uygun ve güvenilir bir yerden geçiş yapılır. Köprülerin alt ve üst geçitlerin bulunduğu yerlerde her zaman bu geçit yerlerini kullanmalıyız.Bunu alışkanlık haline getirmeliyiz.Köprüler,alt ve üst geçitlerde yolun sağını kullanmalıyız. Demir yolunun karayolu ile aynı seviyede kesiştiği bariyerli ve bariyersiz geçitlerde vardır.Bu yollara hemzemin geçit denir.Bu yollardan yayaların geçmesi tehlikelidir.İlk geçiş hakkı trene aittir.Geçmek zorunda olduğumuzda çok dikkatli olmak zorundayız.Demiryolunda “Dur” işaretinde,tren gelmese de mutlaka durmalı,kontrol ettikten sonra geçmeliyiz.Işıklı ve sesli “geçmeme” uyarısı yapılmışsa kesinlikle uymalıyız. Taşıtlardan kendimizi korumak ve trafiği aksatmamak için yaya kaldırımlarından yürürüz.Kaldırım olmayan yerlerde asfalt kenarındaki banket denilen yoldan faydalanırız.Bankette yürürken karşıdan gelen taşıt bizim görebilmemiz için,sürücünün de bizi iyi görebilmesi için yolun sol kısmını kullanırız.Böylece tehlikeye meydan vermeyiz.Yürürken yan yana değil peşpeşe yürümeliyiz. Yaya yolculuğunu gece,yağmurlu ve sisli havalarda da yapmak zorunda kalabiliriz.Bu gibi durumlarda önemli olan hem görmek hem de görülebilmektir.Bunun için şu önlemleri almalıyız; 1. Geceleri açık renk giysiler giymeliyiz 2. Elimize bir lamba almalıyız 3. Giysilerimizde veya taşıdığımız eşyalarda yansıtıcı bulundurmalıyız
Taşıtlar ilk geçiş hakkını öğrencilere
vermek zorundadırlar.Bu bir trafik kuralıdır.Ancak
buna riayet etmeyen sürücüler de vardır.Okul geçidinde
yola inmeden önce kolumuzu uzatarak yol
istemeliyiz.Kaldırımda ise iki ayak geride
beklemeliyiz.
Okul çıkışlarımızda trafik rehberi
arkadaşlarımızın uyarılarına göre hareket etmeliyiz. Trafik ışıklarının bazıları, hangi renk ışığın ne kadar yanması gerektiğini düzenleyen bir iç zamanlayıcı ile kontrol edilirken, bazıları da bir sinyalizasyon merkezi tarafından kontrol edilmektedir. Trafik ışıklarının yanmaması durumundaki kaosu, kaza ve kavgaların çıkmasını önlemek için, şu basit kuralların bilinmesi son derece yararlıdır. Işıkları yanmayan bir kavşağa gelindiğinde, her yönde 'DUR' işareti varmış gibi davranılmalıdır. Bu durumda, kavşağa önce giren taşıtın, iki taşıt aynı anda giriyorsa sağdaki taşıtın önceliği olduğu unutulmamalıdır.
Her gün giderek daha sık olarak
karşılaştığımız bir olayı, kırmızı ışık ihlallerini
dikkatinize sunmak istiyorum. Bazı sürücülerin kırmızı
ışığı hiçe sayarak yolarına devam ettikleri
dikkatinizden kaçmıyordur herhalde. Sarı ışık
yandığında kavşağı terk etmek için hızlanarak
sınırları zorlayanlar değil, kırmızı ışık yanarken
geçen uyanıklardan bahsediyoruz.
İhlaller neden bu kadar yaygın? Yetersiz olan denetime yakalananlar genellikle, "Işığı görmedim", "Sarı yanıyordu, tam ben geçerken kırmızıya geçti", "Biraz dalgındım, fark edemedim", "Yol çok müsaitti", türünden hilekarca mazeretler ileri sürmektedirler. Ancak, gerçek durum "Işıklarda durarak boş yere zaman ve yakıt kaybetmemeliyim. Benim zamanım yok ve onlarınkinden daha önemli" mantığı,fırsatçılık, sabırsızlık, hoşgörüsüzlük ve başkalarının haklarına saygısızlıkla açıklanabilir. Bu tür davranışta bulunan bir sürücünün, yeşil ışıkta geçerken, diğer yoldaki bir sürücünün kırmızı ışık ihlali yaparak kendisini zor durumda bıraktığını veya yan kapılardan çarptığında neler olabileceğini düşünmeleri olayın vahametini açıklar herhalde. Bazı resmi plakalı araç, taksi ve toplu taşıma araçları sürücülerini de sanki trafik kuralları kendilerini kapsamıyormuş havasında görmekteyiz. Kuralların çoğu ile birlikte kırmızı ışığı da dikkate almamakta, Resmi araç sürücüleri "Biz resmiyiz", diğerleri de "Zor koşullarda ekmek parası için çalışıyoruz" gibi mazeretlerin arkasına sığmayacak türden ihlaller yapmaktalar. Herkesin çeşitli amaçlarla trafikte olduğunu, kurallara uymanın hepimizin ortak yararına olduğunu onların da kabullenmesi gerekiyor. Özellikle resmi araç içerisindeki genellikle yönetici kişilerin, sürücülerini bu konuda uyarmalarını bekliyoruz |